Week 4/5

25 februari 2020 - Mombasa, Kenia

Jambo allemaal,

De weken vliegen echt voorbij, kan niet geloven dat dit nu al de 5de week is. Heb het nog steeds erg naar mijn zin. Hoop dat jullie het weer leuk vinden.

19-02-2020

vandaag gaan we naar de mch (material child health). Hier ga je naar toe om je kindje te laten wegen, meten en vaccineren. Moeder hebben een soort groei mapje. Waar elke maand het gewicht en de lengte van de baby in wordt gezet. We hebben eerst een half uur op de zuster zitten wachten want die was wat later. Moeder zitten al naar binnen te gluren of ze naar binnen mogen. Uitendelijk kwam de zuster aan lopen. Ze verteld ons wat voor vaccinaties ze hebben. Ze hebben daar niet van die mooie systemen waar je alles heel makkelijk in kan zetten. Ze hebben hier een groot boek waar je alle gegeven van de baby in moet zetten. De zuster heeft ons uitgelegd hoe het werkt en toen begon de drukte. Het is niet van rustig 1 voor 1 naar binnen, nee gewoon gelijk 3 moeders met hun baby binnen. Dan vragen we of ze de baby willen uitkleden. We wegen de baby (vinden ze allemaal niet zo leuk) en dan moeten we de lengte op meten. De moeder legt de baby met het hoofdje tegen een plank aan en dan houd zij het hoof recht en wij strekken het beentje en meten de lengte op (vinden ze al helemaal niet leuk). Heb nog nooit zo veel huilend baby gehoord in 1 uur. Na een tijdje mocht ik naar een andere kamer met een andere zuster. Hele aardige vrouw, wilde heel graag met mij op de foto. Bij haar kwamen vrouwen die zwanger waren voor controle. Ze heeft mij geleerd hoe je de buik kan palperen. Door te voelen met je handen kan je er al achter komen hoe ver iemand is in de zwagerschap. Heb geleerd hoe je kan voelen wat het hoofje is en hoe het voelt als een baby in stuit ligging ligt ( met de billen/voeten naar onderen). Ik heb het hartje mogen zoeken. Ze maken hier geen echo dat moet je doen op de radiologie afdeling. Hier luisteren ze alleen maar naar het hartje. Ze praten in het gesprek eigenlijk altijd swahilli dus dat is heel lastig volgen. Soms hoor je wel een wordt in het engels voorbij komen en dan weet je weer een beetje waar het over gaat. Er komen ook veel moeders die HIV + zijn. In het begin vond ik dat wel confroterend want had nog nooit met iemand in een kamer gezeten die dat had. Ze houden die moeders beter in de gaten, moeten vaker komen bloedprikken. Leg dalijk nog uit hoe dat allemaal werkt. Zijn om 4 uur naar huis gegaan. In de avond natuutlijk eten. Super leuk tentje aan het strand. Was wel laat toen we naar huis gingen maar ja was gezellig.

20-02-2020

vandaag nog een dag op de mch. Was al een stuk rustiger als de dag ervoor. We waren nu samen gezet. We hebben het eigenlijk wel heel rustig gehad. Af en toe een gesprek met een zwangere vrouw, dan weer een kindje wegen en meten. Verder was het een rustige dag. Mochten iets eerder weg want het was zo rustig. Zijn even naar de citymall geweest voor een milk shake. Toen zei ik nog zou toch toevallig zijn als we lotte, janelle en anouk tegen zou komen en toen kwamen ze net aan lopen. Gezellig even met elkaar gezeten en geshopt. Later naar huis gegaan. In de avond zijn we uitgeweest. Was echt super gezellig. Misschien iets te gezellig. Rond 4 uur in bed.

21-02-2020

Vrijdag beetje brak ahahha. We zijn met de meiden naar big tree geweest. Is een gewoon een strand met een restaurant er aan. Was echt heerlijk, zeg maar weer erg verbrand hahah. Lekker soep en pizza gegeten. In de avond lekker naar huis. Zijn natuurlijk nog even uit geweest. Toen kreeg ik van een hele knappe keniaan een drankje aangeboden. Is die heel de avond bij onze blijven plakken haha. We zijn ook nog helemaal los gegaan op snollebollekes. Ik zet het filmpje er op.

22-02-2020

zaterdag lekker uitgeslapen. Zijn lekker naar reef hotel gegaan, lekker in de schaduw gezeten. Was een heerlijk rustig dagje. In de avond zijn we toch nog even weg gegaan met de groep. Was weer gezellig

23-02-2020

zondag weer uitgeslapen. we dachten gaan lekker naar het strand maar was al heel de ochtend bewolkt en ging ook nog even pittig regenen. Dus hebben we geluncht in de citymall met de meiden en toen nog even geshopt. In de middag toch nog even een drankje gepakt hahah. In de avond pizza besteld. We zaten gewoon nog even te chillen op de bank en in eens springt er toch een partijtje grote sprinkhaan naar binnen. Die sprong heel het huis door. Hoop gegil en geprobeert het beest te vangen. Niet door mij hoor . Ik stond aan het einde van de gang hahah. Ik zet er ook een filmpje van op de blog. Hij is uiteindelijk zelf naar buiten gesprongen. Toen konden we rustig gaan slapen.

24-02-2020

maandag weer vroeg uit de veren. Naar stage gegaan. We stonden die dag op de adult ccc. Dit is een afdeling waar mensen met hiv naar toe komen voor een check up of als ze problemen hebben. Heb ik de ochtend eerste met een hele aardige zuster gezeten. Het was vrij rustig dus we hebben veel kunnen praten. Er zijn in kenia veel mensen met alcohol en drug problemen. Mensen die drugs injecteren en dan de zelfde naald bij een ander gebruiken niet wetend dat ze hiv hebben. Veel kinderen worden opstraat gevraagd voor sex en krijgen daar geld voor terug. Dit gebeurt vooral in arme wijken waar kinderen graag geld willen verdienen. De zuster vroeg mij op een gegeven moment of wij in nederland mensen hebben die homosexueel zijn. Dus ik zei ja dat kan in ons land en ze was helemaal verbaasd dat het legaal was. In dit land is het dus ook een no go als je het hard op verteld. Er zijn ook veel vrouwen die in verwachtig zijn en die er dan achter komen dat ze hiv+ zijn. Deze vrouwen worden begeleid door deze afdeling en buiten de afdeling in hun dorp. Op deze afdeling hielden ze vooral gesprekken met mensen die moeite hebben met het accepteren, op stellen naar geliefde/familie, medicatie innemen. Ze gaan hier dan ook echt zoeken naar een oplossing om iemand te helpen om het makkelijker te maken. Ze kunnen bijvoorbeeld goed in het bloed zien of iemand zijn medicatie heeft genomen. Dan zie je in het bloed dat de hiv waarde zakt. Stel dat iemand altijd zijn medicatie vergeet, gaan ze kijken naar het probleem. Mensen hebben soms geen horloge of iets wat ze helpt om de tijd te onhouden. Ze gaan dan in gesprek om daar een oplossing voor te zoeken.

In de middag was in met een zuster die gesprekken heeft met koppels waar de ene partner + is en de andere -. Er was een stel en die man had die zelfde dag te horen gekregen dat hij hiv had en hij deed een beetje raar. De zuster zei ook dat mensen normaal echt in shock zijn of heel emotioneel zijn. En hij zei gewoon van nee het is niet er hoor. De vrouw die bij hem was was heel zenuwachtig en was ook erg emotioneel maar hield zich heel erg in. Ik zag dat zelf ook al want ik kan van het gesprek niet veel maken. De zuster zei ooh dat heb jij ook gezien he want ik vind het een rare situatie. Ze geloofde niet dat dit zijn echte vrouw was dit was gewoon even een leuke vriendin. Volgende afspraak komt de vrouw alleen en dan gaan ze weer kijken of misschien toch meer aan de hand is.

Heb dus van de ze dag echt heel veel geleerd over hiv en het land zelf.

25-02-2020

vandaag heb ik op de tb kliniek gestaan (tuberculose). Het was in de ochtend best druk. Moesten veel gegeven en medicatie uitgedeeld worden. Maar het was niet echt heel bijzonder. Ik heb meer dingen opgeschreven van client gegevens. Na het eten was er ook niemand meer gekomen. Dus op naar huis. Boodschappen gedaan voor het avond eten. En verder lekker chillen.

nou ik hoop dat jullie het allemaal weer leuk vonden.

Asante sana voor het lezen

xxx

1. Lydia Eringaard:
    25 februari 2020
    Je maakt wel veel mee he
  2. Coby Albers:
    26 februari 2020