Week 2/3

12 februari 2020 - Mombasa, Kenia

De weken lijken echt voor bij te vliegen. Deze blog was iets later was een rare week. Hoop dat jullie het allemaal leuk vinden.

05-02-2020

we staan nog steeds op de ok ( operatie kamer)   7 operaties gezien. Allemaal of een blaas verzakking, uitgescheurd of een fistel. Was weer een super interessant dag. De chirurg blijft ons veel vragen stellen en laat ons ook gewoon google gebruiken tijdens de operatie. Zij hebben ons een paar woordjes in het swahili geleerd en wij hun een paar woordjes in het nederland tijdens de operatie.  Iedereen vraagt ook altijd of we duits zijn om dat onze taal daar zo op lijkt. Ze roepen mij vaak als eerst want mijn naam kunnen ze makkelijker uitspreken. We mogen af en toe wat dingen aangeven of openmaken voor de ok assistent. Verder is het veel staan. De laatste operatie van de dag was een ijzeren plaat verwijderen uit het scheenbeen en een plaatje uit het kuitbeen. De orthopeed zelf was erg aan het haasten leek wel of die de trein moest halen. Op een gegeven moment hadden ze de bovenste schroef te pakken en ze zetten het vast met een ijzeren stok en begonnen zo die plaat er uit de trekken maar die beste man was ff vergeten een andere schroef eruit te halen. Dus dat ging toch maar even eerst doen. En toen trok hij zo die plaat er uit en dat geluid wat er uit kwam. Krijg je echt zo’n rilling van over je rug. Om 4 uur klaar en weer met de matatu terug naar huis. Woensdag is uit eten dag samen met de nieuwe begeleider de andere is even op vakantie. Deze man is een keniaan dus we moeten allemaal in het engels praten. Heb die avond lekker garnalen op 😊. Rond 9 uur weer naar huis. Omkleden nog even lezen en dan lekker slapen.

06-02-2020

laatste dag op de ok en dan al lekker weekend vieren. Laatste dag waren ook 6 operaties. De chirurg is eigenlijk van een ander ziekenhuis en komt alleen voor dit project een weekje naar ons ziekenhuis. Na de laatste operatie zei ze dat we nu vagina experts zijn 😂. Super aardige vrouw. We hadden deze dag ook een aantal vrouwen met een Female genital mutilation. Vrouwen die besneden zijn. Je hebt hier ook verschillende graden in. We hebben die allemaal moeten opzoeken van de chirurg. Ze heeft ons ook verteld dat er heel veel jonge vrouwen dit graag zelf willen. Er wordt al lange tijd om gestreden dat het verboden moet worden. De chirurg heeft uitgelegd dat het bijna onmogelijk is omdat vrouwen het ook zelf willen. We hebben haar bedankt voor alles wat ze ons geleerd had. En toen was de dag weer afgelopen. Weekendddd weer naar huis gegaan. Lekker gechild en beetje serie gekeken. Toen lekker gaan slapen.

07-02-2020

vrijdag is onze vrije dag dus lekker uitgeslapen. We zijn gaan lunch in city mall bij een restaurantje en zijn daarna naar een hotel gegaan waar we een nachtje zouden slapen. Heerlijk aan het zwembad gelegen en cadeautjes gekocht. De soort eigenaar van het hotel gesproken. Hij heeft ons zijn kaartje gegeven mochten we nog een keer willen komen dan kunnen we hem ff bellen en dan regelt hij dat. We hoefden door hem ook pas om 2 uur uit de kamer te zijn ook erg fijn de volgende dag. In de avond buffet.
hebben nog ff serie gekeken op de kamer met airco zoooo lekker. Toen gaan slapen.

08-02-2020

eerste uitgeslapen toen ontbeten en weer aan het zwembad gaan liggen. Zijn natuurlijk weer verbrand 😊. Zijn rond 3 uur terug naar ons appartement gegaan. Onze huisgenoten waren ook een weekendje weg dus huis voor ons zelf. Ik heb mijn kleding gewassen. Alles met de hand. Vind dat het ergste. Je kleding droogt hier ook echt niet snel en ruikt beetje muf.
In de avond lekker pizza besteld en daarna nog even een cocktail drinken. Als we in de avond weg gaan moeten we een uber bestellen omdat dat net iets veiliger is.

09-02-2020

vandaag weer lekker uitgeslapen. We zijn weer even naar citymall geweest. Even gewinkeld en ijs gehaald. Verder hebben we thuis gezeten omdat we al best rood waren ahhah. Lekker gelezen, kleding opgevouwen🙄 en pasta gegeten. Die avond met de meiden gekletst die thuis waren thuis gekomen. Op het balkon lekker zitten lezen. Later gaan slapen.

10-02-2020

maandag we moeten weer beginnen. Deze week staan we op surgical ward. Dit is een afdeling waar je wordt opgenomen voor een behandeling, voor de operatie of na de operatie.  Je hebt op deze afdeling een mannen, vrouwen en kinderen. We hielpen met medictie en ik had met een verpleegkundige mee gekeken voor een infuus prikken en ze zei van jij mag de volgende doen ik helemaal blij en toen moesten we naar een andere afdeling ( triage afdelingen) omdat het boven rustig was en daar niet maar daar was het en heel saai en als wij een vraag hadden was er elke keer niemand van de staf te bekennen. Dan zaten wij daar met mensen die geen engels spreken en ik kan hallo zeggen in swahili maar daar houdt het ook bij op dus ik was een beetje boos op die mensen.  Was blij dat het 4 uur was. Lekker naat huis gegaan. We hadden dinsdag vrij omdat de oud president begraven werd. Toen we thuis kwamen hebben we een soort in mekaar geflanste noodles/bami gegeten en toen zijn we nog naar keniaanse vrienden gegaan. Super leuk filmpje gekeken en toen dachten we van nou we gaan naar huis. Zei iemand kom we gaan zwemmen ( was echt een grote villa 😱) maar we hadden geen zwem spullen aan of bij. Ik zei van nee doe ik niet hoor maar ja toch wel gedaan. In mijn ondergoed zo het zwembad in. Toen we weg gingen met natte kleding in de uber. Om half 3 lekker gaan slapen. Was een heerlijke nacht veel gelachen.

11-02-2020

we hadden afgesproken dat we naar haller park ging een soort dierentuin maar dan veel groter en mooier. Wij waren daar rond 11 uur en je komt daar eigenlijk in een super groot bos terecht. De apen lopen los en die grote dieren hebben zeeën van ruimte. Giraffen eten geven, in de vlinder tuin geweest en Veel aapjes met kleintjes gezien. Om dat het nog wat vroeger was zaten heel veel andere dieren verstopt.
Het was geweldig zet de foto’s er op. Maaaar het was me toch één partijtje warm. Dear lord hahah. Ik had een jurk aan gedaan dacht ik wel lekker luchtig. Viel me erg tegen echt helemaal rot geweten, ben denk ik 1 liter kwijt geraakt. Wij snel maar huis omgekleed en naar het strand gegaan. Gelijk het water in gedoken, het water was ook warm maar nog steeds erg lekker. Daar zijn we heel de middag geweest. Rond 7 naar huis gegaan. Lekker gedoucht en lekker niks gedaan. Toen op tijd gaan slapen want morgen gaat de wekker weer om 6 uur.

12-02-2020

vandaag weer beginnen. Nu wel weer gewoon op de surgical ward gestaan. Beginnen de dag meestal met controles doen bij alle patiënten en bij de baby’s alleen de temperatuur. Heel veel mensen liggen voornamelijk op de afdeling met Dengue fever. Dit krijg je ook van een muggen steek. Je krijgt er hoge koorts, hoofdpijn, misselijkheid en spierpijn. We hadden nu vooral baby’s met hoge koorts. Sommige liggen dan net eindelijk te slapen en dan moet je ze wakker maken voor medicatie. Super zielig maar de ouders zijn allemaal zo vriendelijk. Een vader was heel trots dat hij een zoon had gekregen en liep met hem heen en weer. Zoontje was 2/3 maanden. Super schattig. In de middag weer controles en medicatie en toen was het al weer 4 uur. We gaan naar huis echt een chaos bij de overstap op de andere matatu. We zijn heel thuis gekomen. En nu lekker uit eten😊

bedankt voor het lezen allemaal💋💋

groetjes iris

1. Lydia Eringaard:
    12 februari 2020
    Nou dat was weer een hele ervaring meis.
  2. Opa en Oma:
    12 februari 2020
    Hoi Iris we hebben er van genoten je kan zo heerlijk schrijven.we app nog wel een keer doei doei 😘😘🌻opa en oma
  3. Tine:
    12 februari 2020
    Erg leuk om je verhalen te lezen.
    Kijk uit met verbranden hé 😎
  4. Monique:
    12 februari 2020
    Wat leuk te lezen Iris, klinkt zooo gaaf en ik hou helemaal niet van ziekenhuizen! We wachten weer op de vlgnd blog! Liefs van ons
  5. Coby Albers:
    13 februari 2020
    Super om te lezen meis 😘
  6. Brigitte Leenheer:
    13 februari 2020
    Super leuk Iris hoe je alles beschrijft. Het is net of ik erbij ben hihi. Geniet ervan
  7. Ceciel de jong:
    14 februari 2020