Eerste week

4 februari 2020 - Mombasa, Kenia

Jambo allemaal!

De eerste week is gewoon al voorbij 😱. Het was echt een super heerlijke eerste week. Ontzettend warm heel de dag als je in een emmer gaat staan heeft denk ik half kenia genoeg water. Het ziekenhuis is echt top nu al super veel geleerd.

29-01-2020

we gingen die dag voor het eerst zelf met de matatu naar stage. Best spannend want het is best een lange reis dus je wil het graag goed doen. Ging echt helemaal top. We hadden in de ochtend een afspraak met de hoofdverpleegkundige van het ziekenhuis. Een super aardige vrouw. Ze vroeg aan ons op welke afdeling we als eerste wilde beginnen. We hadden allebei nog niet echt een goed beeld van welke afdelingen er nu precies waren. Ze zegt nou jullie mogen vandaag in het theater ( operatie kamer) beginnen. Ik was echt helemaal gelukkig. Ze verteld dat er die dag 2 keizersneden uitgevoerd gingen worden. Ze had ons naar de afdeling begeleid en daar moesten we ons omkleden in scrubs. Staat ook een foto van mij op met de kleding. Wij waren aan het omkleden en toen hoorde ik ineens een baby huilen. En ik zei ooohh de baby is er. Toen bedacht ik me dus dat de mevrouw dus al open op de operatie kamer lag. Dit was trouwens ook de eerste keer dat ik een operatie zou zien. Dus wij kwamen binnen lopen en daar stond echt een geweldig vrolijke arts te operenen. Het was volgens hem een messy operatie want het duurde erg lang. Uiteindelijk was hij klaar, snel die operatie kamer schoongemaakt en daar kwam de volgende dame al. Ik sta nog even met de verpleegkundige te praten over wat er met het kind je gebeurt als het geboren is en ik was gewoon nog maar net optijd om dat kindje geboren te zien worden. Denk nog geen 10 min later was hij helemaal klaar met operenen. Ik stond echt met verbazing te kijken. Alles was klaar dus wij mochten weer omkleden en naar de maternity ward. Daar was op dat moment niet zo veel te beleven voor ons. Wel lekker met pas geboren kinderen gekroeld 😍. En toen zat onze eerste dag er al weer op. Weer terug met de matatu. In de avond lekker pizza gegeten. Woensdag gaan we altijd uiteten met de begeleider van doinggoood die hier in kenia woont.

30-01-2020

vandaag weer met de matatu gegaan zo als altijd. Was echt geweldig want we waren bijna op het einde en toen viel de schuif deur van het busje af. Die chauffeur in het swahilli helemaal boos. Hadden ze de deur er weer in, wil die man de deur dicht schuifen valt weer die deur. Dacht echt dat ik niet meer bij kwam. Gelukkig heel bij het ziekenhuis aan gekomen. Vandaag staan we op de triage afdeling. Hier worden mensen eerste begekeken door ons voor dat ze naar de arts gaan. Ze komen in ons kamertje en daar worden de vitale functies opgenomen ( temperatuur, bloeddruk en pols) en gewicht en lengte. Dat is op zich allemaal niet zo spannend maar er is naast ons kamertje een observatie kamer waar mensen worden binnen gebracht met verwondingen, letsel ect die in de gaten gehouden moeten worden tot de dokter langs komt. Eerst een man die helemaal nergens meer op reagerden. Ze zetten daar een infuus als of het niks. Ze hebben bloed geprikt, gaat allemaal heel anders als in nederland. Later nog een meisje met ernstige wonden aan haar been. Later weer een man die van een bouw steiger was gevallen. Is daar ook heel normaal als je papieren voor de arts hebt dat je dan gewoon binnen loopt, wel even kloppen maar vinden ze allemaal prima. Die dag was ook al weer zo voorbij. Weer terug met de matatu en in de avond groenten, aardappelen en een stukje vlees.

31-01-2020

vandaag stonden we weer op de triage. Alleen was het echt heeeeeel rustig. Af en toe een paar mensen die naar de dokter moesten en dat was het eigenlijk. Dus de dat was echt geen hele spannende dag. Tijd ging ook heel langzaam. Wij weer terug naar huis. Left over pizza gegeten. Super chill. En toe maar gaan slapen.

01-02-2020

weekend super heerlijk. Een huisgenoot ging leren kitesurfen dus wij gingen lekker mee naar het strand. En ja hoor wie verbrand er weer super erg. Heel mijn rug en benen verbrand. Echt weer iets voor mij. Toen rond een uur of 6 naar huis gegaan. Even gegeten en toen gingen we gezellig wat drinken met de keniaanse vrienden van een huisgenoot. Was echt onwijs gezellig. Veel gezongen en lekkere coctails op 😁. Toen rond een uur of half 3 naar huis gegaan en lekker gaan slapen.

02-02-2020

zondag lekker uitgeslapen uiteraard. In de city mall gaan brunchen. Even boodschappen gedaan voor de avond en daarna weer naar het strand. Weer verbrand op mijn voorhoofd haha. Leer het ook nooit. Thuis eten gemaakt en nog even gelezen en toen lekker gaan slapen.

03-02-2020

weer maandag. Ik had echt super veel zin in deze week want we staan de hele week op het theather geplaatst. Nou wij komen in het ziekenhuis, omgekleed in onze scrubs. Komt er om een moment een vrouw naar ons toe. Ja het is vandaag nog er rustig dus jullie gaan vandaag naar de surgical ward. Mensen die na hun operatie op de afdeling komen. Wij weer omgekleed en naar boven gegaan en daar gevraagd hoe we konden helpen. Eerst een ronde voor de controles gedaan. De afdeling bestaat uit een vrouwen, mannen en kinder afdeling. We zijn het meeste bezig geweest met de kinderafdeling. Het is eigenlijk heel gek maar heel veel kinderen hebben nog nooit een blanke in hun leven gezien. Meeste kinderen moesten ook erg huilen van ons ahah. Later vinden kinderen je toch wel leuk en gaan ze kiekeboe spelen. We zijn het meeste bezig geweest met medicatie via het infuus toe dienen.  Ze gebruiken hier echt voor alles een injectie of infuus. Al die kinderen vreselijk huilen. De verpleegsters op de afdelingen willen je allemaal echt graag iets leren. Ze doen het eerst voor en dan mag je het zelf doen. Super leuk veel geleerd al daar. Nou we hadden daar dus artsen visite super aardige man. Ik zit dus op mijn armen helemaal onder de rode bultje waarschijnlijk van de zon maar kan ook van de malari pillen zijn. ik zat daar met die verpleegkundige over te praten, zegt die arts van ooh ik zie het al je hebt een allergische reactie. Ik zeg oohh en nu. Duss hij zegt van ja kom zo maar even naar mijn kantoor dan geef ik je wel even een injectie😂. Ik zei is dat nodig dan, hij jaa moet je wel even doen. Ik even naar doinggoood gebeld en die zei van nee joh dat hoeft echt nog niet eerst even zalf proberen. Ik weer naar die arts dat het niet nodig was. Hij zegt zo i am not going to kill you haha. Hij vond het erg comisch. Die dag was echt voorbij gevlogen. Naar huis. De andere meiden uit mijn klas waren ook aangekomen dus we hebben pannenkoeken op. En toen weer lekker gaan slapen.

04-02-2020

zo vandaag dan toch echt naar de operatie kamer. Er is een groot project aan de gang voor vrouwen die ooit een kindje hebben gekregen en daar door een fistel hebben gekregen of een blaas verzakking. Als je wil weten wat een fistel is moet je het even opzoeken is heel moeilijk uit te leggen. Heb eigenlijk heel de dag naar het vrouwelijke geslachts deel gekeken om het even netjes te zeggen. Super aardige arts die heeft ons heel de dag aan het werk heeft gezet om dingen te onder zoeken. Heb dingen geleert over de vagina waar ik nog nooit van heb gehoord. Ze was heel postitief over mij omdat ik heel veel dingen al snel snapte. Het was wel een lange dag want je staat altijd mee te kijken. Op een gegeven moment voel je dat wel in je benen en voeten. Maar super leerzaam vond het echt geweldig. Ben helemaal happy. Toen weer terug naar huis veel in de file gestaan. En toen ff eten.

ik zet er ook nog wat leuke foto’s van rondom het huis en van het ziekenhuis. Heb eigenlijk nog niet veel foto’s gemaakt. Komt vanzelf wel.

Alvast super bedankt voor het lezen

Xx

Iris de Ruiter

1. Lydia Eringaard:
    4 februari 2020
    Heerlijk die verhalen zeg!
  2. Coby Albers:
    4 februari 2020
    Heerlijk om te lezen meis😘
  3. Chantal:
    Wat leuk om te lezen zeg! Spannend allemaal zeg. Gr Chantal
  4. Opa en Oma:
    4 februari 2020
    Hoi Iris we zijn blij dat het zo goed gaat.en wat maak je een hoop mee .een hele ervaring .we hebben weer gelachen om je ,weer verbrand.het zou Iris niet zijn.veel liefs van ons Opa en Oma 😘😘
  5. Natalie:
    5 februari 2020
    Heel leuk iris! Succes hoor!
  6. Tea den Boer:
    5 februari 2020
    Wat leuk om je verhalen te lezen! 😊
  7. Pauline Koene:
    5 februari 2020
    Iris, wat kun jij goed schrijven. Wat een avontuur.
    Veel succes en ga zo door!
  8. Irene en Johan:
    5 februari 2020
    Wat een avontuur! Je eet wel heel gezond hè :) Enjoy!!
  9. John Vat:
    5 februari 2020
    Mooie ervaring Iris, na drie weken val je niet meer op joh, dan ben je net zo bruin als die mensen daar 😂😂😂
  10. Greet:
    9 februari 2020
    Wat heb je al veel geleerd en mee gemaakt Iris. Leuk hoor!
    Veel succes en plezier nog.
    Groetjes Greet 🤗🥰
  11. Saskia:
    12 februari 2020
    Iris wat goed allemaal om te lezen jij komt als een volleerd verpleegkundige weer naar Nederland .